Για αντισυνταγματικότητα της διάταξης που προβλέπει την παρουσία εισαγγελέα σε δημόσιες υπαίθριες συναθροίσεις με αποφασιστικό λόγο για τη διάλυσή τους, κάνει λόγο σε γνωμοδότησή του ο αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Δημήτρης Παπαγεωργίου. Όπως επισημαίνει στην γνωμοδότησή του ο ανώτατος εισαγγελικός λειτουργός, η σύμφωνη γνώμη του εισαγγελέα που κρίνεται αναγκαία από το νόμο, για την απόφαση της αστυνομικής ή λιμενικής αρχής περί της διάλυσης της συνάθροισης, αποτελεί διοικητική πράξη.
Σύμφωνα, όμως, με το άρθρο 89 του Συντάγματος η ανάθεση διοικητικών καθηκόντων σε δικαστικούς λειτουργούς απαγορεύεται όπως αναφέρει χαρακτηριστικά στην γνωμοδότηση του ο κ. Παπαγεωργίου.
Ο αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου Δημήτρης Παπαγεωργίου, σε γνωμοδότηση του προς τους εισαγγελείς όλης της χώρας, προτείνει μετατροπή ή «θεραπεία» της διάταξης του νέου νόμου 4703/2020 που ορίζει την παρουσία εισαγγελικού λειτουργού σε δημόσιες υπαίθριες συναθροίσεις.
Ωστόσο ο ανώτατος εισαγγελικός λειτουργός διευκρινίζει στην γνωμοδότηση του ότι «ο εισαγγελέας έχει δικαίωμα αλλά και καθήκον όταν κατά την έμφρονα εισαγγελική κρίση, η σοβαρότητα των περιστάσεων το επιβάλει».
«Υπό το νέο συνταγματικό και νομοθετικό πλαίσιο, η Εισαγγελία του Αρείου Πάγου γνωμοδότησε ότι η συμμετοχή εισαγγελικών λειτουργών στην επιτροπή που συγκροτείται ενόψει δημόσιας υπαίθριας συναθροίσεως δεν επιτρέπεται διότι αντίκειται στις διατάξεις του αναθεωρημένου άρθρου 89 του Συντάγματος».
Ο Δημήτρης Παπαγεωργίου αρχικά αναφέρει ότι με την επίμαχη διάταξη για τη διάλυση υπαίθριας δημόσιας συνάθροισης ρίζεται ότι «αρμόδια για τη διάλυση δημόσιας υπαίθριας συνάθροισης που βρίσκεται σε εξέλιξη είναι η κατά τόπον αρμόδια αστυνομική ή λιμενική αρχή με σύμφωνη γνώμη του παριστάμενου αρμόδιου εισαγγελέα πρωτοδικών.
Σε κατεπείγουσες και σοβαρές περιπτώσεις διασάλευσης της δημόσιας ασφάλειας και ιδίως, σε περιπτώσεις διάπραξης εγκλημάτων κατά της ζωής και της σωματικής ακεραιότητας ή σε περιπτώσεις γενικευμένων επεισοδίων, εφόσον δεν παρίσταται αρμόδιος εισαγγελέας πρωτοδικών, η απόφαση διάλυσης της συνάθροισης λαμβάνεται από τον επικεφαλής της αστυνομικής ή λιμενικής δύναμης με παράλληλη αμελλητί ενημέρωση του αρμόδιου εισαγγελέα πρωτοδικών».
Μπορείτε να διαβάστε ολόκληρη τη γνωμοδότηση Παπαγεωργίου με θέμα «Διάλυση δημόσιας υπαίθριας συνάθροισης – Εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 10 και 3 Ν.4730/2020 από τους εισαγγελικούς λειτουργούς ΕΔΩ