Ένα από τα σημαντικότερα συγκοινωνιακά έργα για τη Θεσσαλονίκη είναι αυτό για τον Προαστιακό Δυτικής Θεσσαλονίκης. Το μεγάλο αυτό project κυοφορείται μέσω του διαγωνισμού της ΕΡΓΟΣΕ ο οποίος ξεκίνησε στις αρχές του 2022 (στο αντικείμενο υπάρχει και η σύνδεση του ΟΛΘ με το δίκτυο).
Αφορά στην ανάπτυξη ενός νέου δικτύου προαστιακού σιδηρόδρομου που θα καλύψει περιοχές της Δυτικής Θεσσαλονίκης και μαζί με το Μετρό και τον ΟΑΣΘ θα αποτελέσουν την ραχοκοκαλιά των αστικών συγκοινωνιών της πόλης. Το έργο έχει πολύ μεγάλη συγκοινωνιακή αξία καθώς θα δώσει μια νέα διάσταση στην ύπαρξη αστικών σιδηροδρομικών γραμμών για τις ανάγκες μετακίνησης.
Με το έργο αυτό, το υπουργείο ΥΠΟΜΕ επιδιώνει να εξυπηρετηθούν περιοχές με σημαντική επιχειρηματική δραστηριότητα αλλά και μεγάλες οικιστικές συγκεντρώσεις, όπως Σίνδος, Διαβατά, Μενεμένη, Κορδελιό, Επτάλοφο, ενώ προβλέπεται σύνδεση και με το Λιμάνι, στο ύψος της οδού Σαλαμίνος.
Η προμελέτη που υπάρχει από την ΕΡΓΟΣΕ, λαμβάνει υπόψη της τις μελλοντικές επεκτάσεις του Μετρό στη Δυτική Θεσσαλονίκη, προτείνει την αξιοποίηση του υφιστάμενου δικτύου του ΟΣΕ, τμήματα του οποίου είναι μη ενεργά, αλλά και σε επόμενη φάση, δημιουργία νέων γραμμών και στάσεων.
Η ακτινογραφία του έργου
Πλέον μέσω του διαγωνισμού που είναι σε εξέλιξη θα καθοριστεί επακριβώς το αντικείμενο του έργου, το κόστος του και ο τρόπος εκτέλεσης. Το Έργο Ανάπτυξης του Προαστιακού Σιδηροδρόμου Δυτικής Θεσσαλονίκης αφορά στη μελέτη και κατασκευή των έργων που απαιτούνται για την λειτουργία των νέων Σιδ. Στάσεων (αποβάθρες, στέγαστρα, άνω και κάτω διαβάσεις πεζών, κτιριακές εγκαταστάσεις, Η/Μ έργα κτλ.) κατά μήκος των υφιστάμενων εν λειτουργία ΣΓ, των υφιστάμενων εκτός λειτουργίας ΣΓ, καθώς και κατά μήκος των νέων ΣΓ (νέες χαράξεις).
Επίσης περιλαμβάνονται τα απαραίτητα οδικά έργα αποκατάστασης της οδικής κυκλοφορίας και προσαρμογής της στα νέα δεδομένα του Προαστιακού Σιδηροδρόμου. Επίσης προβλέπεται ηλεκτροκίνηση.
Ο Δυτικός Προαστιακός Θεσσαλονίκης θα διαθέτει 3 γραμμές που καλύπτουν σημαντικό τμήμα της μητροπολιτικής Θεσσαλονίκης, αξιοποιώντας και παλιές εγκαταλελειμμένες γραμμές. Ουσιαστικά μαζί με την μελλοντική επέκταση του Μετρό προς τα Δυτικά, θα μπορέσουν να ικανοποιήσουν μεγάλο μέρος των μετακινήσεων που σήμερα γίνονται μέσω λεωφορειακών γραμμών αποτελώντας μέρος του μελλοντικού συστήματος μεταφορών της Θεσσαλονίκης.
Παράλληλα αναμένεται να αξιοποιηθεί μέρος του υφιστάμενου δικτύου του ΟΣΕ, τμήματα του οποίου είναι μη ενεργά, αλλά και σε επόμενη φάση, δημιουργία νέων γραμμών και στάσεων. Στον διαγωνισμό της ΕΡΓΟΣΕ εκδήλωσαν ενδιαφέρον οι: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ΑΒΑΞ-ALSTOM και ΑΚΤΩΡ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ.
Οι Σταθμοί
Συνολικά προβλέπεται η λειτουργία 16 σταθμών που δημιουργούν ένα συνεκτικό δίκτυο σταθερής τροχιάς και προβλέπονται 3 γραμμές, ωστόσο μέσω του διαγωνισμού μπορεί να υπάρξουν τροποποιήσεις για τη βέλτιστη λειτουργία και απόδοση του.
Οι γραμμές που μέχρι σήμερα προβλέπονται μέσα από την προμελέτη της ΕΡΓΟΣΕ είναι:
- Γραμμή 1: Ν.Σ.Σταθμός-Σίνδος
- Γραμμή 2: Λιμάνι Θεσσαλονίκης-Διαβατά.
Οι Σταθμοί είναι :
Ν.Σ.Σταθμός, Μηχανοστάσιο, Μενεμένη, Επτανήσου, Ελ.Κορδελιό, Διαβατά, Καλοχώρι και Σίνδο και ο δεύτερος κλάδος Λιμάνι Θεσσαλονίκης, Παλιός Σταθμός, Κωλέττη, ΚΤΕΛ.
Οι δύο γραμμές θα έχουν ως κοινούς σταθμούς τους:
Επτανήσου, Ελ.Κορδελιό, Διαβατά.
Η τρίτη γραμμή αφορά σταθμούς στους πολυπληθείς δήμους της δυτικής Θεσσαλονίκης.
Είναι μία σχεδόν στο σύνολο της νέα γραμμή με αρχή τον Λαγκαδά. Είναι η Γραμμή Λαγκαδά-Επτανήσου με 4 νέους σταθμούς. Λαγκαδά (στο συμμαχικό κοιμητήριο Ζειτενλίκ, Γήπεδο (επί της 28ης Οκτωβρίου και κοντά στην Δενδροποτάμου), Αμπελόκηποι (στην οδό Φιλίππου) και Εύοσμος (στην Καραολή και Δημητρίου).
Εδώ είμαστε σε πιο πρώιμο σχεδιασμό και θα απαιτηθεί συνεργασία με τους Δήμους της περιοχής για να υπάρξουν σταθμοί που θα συνδέονται μεταξύ τους για την συνδυαστική μετακίνηση εντός της πόλης.
Άρθρο του Νίκου Καραγιάννη για το ypodomes.com