Μεγάλη είναι η σύγχυση που έχει επικρατήσει γύρω από το περίφημο 112 τον αριθμό έκτακτης ανάγκης για όλες τις χώρες της Ε.Ε. και το λεγόμενο «Reverse 112», δηλαδή τη δυνατότητα του κρατικού μηχανισμού να στείλει μαζικά προειδοποιητικό μήνυμα σε όσους βρίσκονται σε μια συγκεκριμένη περιοχή, στην Ελλάδα.
Σήμερα μάλιστα, πραγματοποιήθηκε η δοκιμαστική άσκηση ειδοποίησης μέσω μηνυμάτων στο κέντρο επιχειρήσεων της πολιτικής προστασίας.
Αρκετά κινητά δέχτηκαν λίγο πριν τις 12:00 ειδική ειδοποίηση η οποία έγραφε «Ειδοποίηση έκτακτης ανάγκης: Ακραία κατάσταση», με την υποσημείωση ότι πρόκειται για δοκιμαστική εκπομπή μηνύματος.
Το μήνυμα συνοδευόταν με σειρήνα και σχετικό ηχητικό μήνυμα το οποίο προειδοποιούσε για ακραία φαινόμενα.
Γιατί είναι χρήσιμο το 112
Στις τηλεφωνικές κλήσεις προς το 112 απαντούν αμέσως ειδικά εκπαιδευμένοι χειριστές στα ελληνικά, αγγλικά και γαλλικά.
Η κλήση προς το 112 είναι χωρίς χρέωση και μπορεί να γίνει από σταθερό ή κινητό τηλέφωνο (ακόμη και χωρίς κάρτα SIM).
Η κλήση προς το 112 μπορεί να γίνει και από δημόσιους τηλεφωνικούς θαλάμους χωρίς τηλεκάρτα.
Ο αριθμός 112 λειτουργεί εντός της εμβέλειας οποιουδήποτε δικτύου κινητής τηλεφωνίας. Αν η περιοχή του συμβάντος δεν καλύπτεται από το δίκτυο κινητής τηλεφωνίας του καλούντος, η κλήση προς το 112 πραγματοποιείται μέσω άλλων δικτύων κινητής τηλεφωνίας που καλύπτουν τη συγκεκριμένη περιοχή (λειτουργία υπηρεσίας εθνικής και διεθνούς περιαγωγής).
Η κλήση στο 112 παρέχει τη δυνατότητα εντοπισμού της θέσης του καλούντος.
Αρμόδιος φορέας για τη λειτουργία του 112 στην Ελλάδα είναι η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη.
Έτσι, λοιπόν γίνεται αντιληπτό ότι καλούμε το 112 σε έκτακτες περιστάσεις που χρήζουν άμεσης βοήθειας. Όταν βρισκόμαστε μπροστά σε μια σύγκρουση αυτοκινήτων, στον τραυματισμό ενός παιδιού σε μια σχολική αυλή, σε μια πυρκαγιά, έναν σεισμό, όταν έχει χαθεί ένα παιδί, όταν αντιλαμβανόμαστε ότι κάποιος έχει πάθει εγκεφαλικό και χρειάζεται να μεταφερθεί άμεσα σε νοσοκομείο, όταν έχει χαθεί κάποιος ορειβάτης ή όταν δεν ξέρουμε πώς να διαχειριστούμε ένα παιδί που παθαίνει επιληπτική κρίση.
Είναι ένας ενιαίος αριθμός κλήσης που χτυπά σε ένα τηλεφωνικό κέντρο το οποίο, ανάλογα με την έκτακτη ανάγκη, διοχετεύει την κλήση στον αρμόδιο φορέα – είτε αυτός είναι η αστυνομία είτε η πυροσβεστική ή το ΕΚΑΒ ή το Χαμόγελο του Παιδιού ή ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός για τα χαμένα παιδιά.
Το τηλεφωνικό κέντρο στην Ελλάδα υποστηρίζεται στα Ελληνικά, Αγγλικά και Γαλλικά, ενώ υπάρχει η δυνατότητα εντοπισμού του ατόμου που βρίσκεται σε ανάγκη σαν να υπήρχε κλήση από GPS. Για τον λόγο αυτό έχει αποδειχτεί ιδιαίτερα χρήσιμο σε περιπτώσεις ορειβατών που είχαν χαθεί και μέσω του 112 εντοπίστηκαν ταχύτατα από εθελοντές, διασώστες και την πυροσβεστική.
Μιλώντας εκ νέου ο κ. Συνολάκης στην πρωινή εκπομπή του Open, αναφέρθηκε στο σύστημα έγκαιρης ειδοποίησης με SMS, τονίζοντας ότι είναι «παράδοξο, ένα χρόνο μετά την τραγωδία στο Μάτι, να εξακολουθεί να μη λειτουργεί».
Σε ερώτηση για το αν αυτό σχετίζεται με την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, ο κ. Συνολάκης αναφέρει ότι ο πρόεδρος της Αρχής είχε ξεκαθαρίσει ότι δεν είναι αντίθετοι σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, να γίνεται ενημέρωση όσων πολιτών βρίσκονται εντός της Περιφέρειας που κινδυνεύει.
Επίσης σημειώνει ότι ακόμη και τέτοιο κώλυμα να υπάρχει, θα μπορούσε να λυθεί μέσω πρόσβασης που θα δώσουν οι ίδιοι οι πολίτες στην Αρχή για ενημέρωση σε περίπτωση κινδύνου.
Ακόμα και για τους τουρίστες, θα μπορούσαν να λαμβάνουν ένα μήνυμα κατά την άφιξή τους στην Ελλάδα για το αν επιθυμούν να ενημερώνονται από επίσημο φορέα σε περίπτωση κινδύνου.